آشنایی با انواع مفتول

آشنایی با انواع مفتول

سیم و یا مفتول از اساسی ترین محصولات برای ساخت و سازها، نجاری، هنر و صنایع دستی محسوب می شود که هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم به صورت مواد اولیه و برای تولید دیگر محصولات کاربرد دارد. به جهت اینکه مفتول ها انواع مختلفی دارند، باید متناسب با کاربرد و محیط مورد استفاده آن ها اقدام به انتخاب و خرید کرد. در ادامه این مبحث با انواع مفتول و کارکرد هرکدام ازآن ها آشنا خواهیم شد. انواع مفتول عبارتند از:

1- مفتول سیاه (مفتول آرماتوربندی)
2- مفتول گالوانیزه (مفتول سفید)
3- مفتول مسوار
4- مفتول استنلس استیل (استیل نگیر)
5- مفتول فنر (پرکربن)

 مفتول سیاه ( آرماتوربندی)

مفتول سیاه را مفتول آرماتوربندی نیز می گویند که در اصل سیم مفتول سیاهی است که به طور معمول برای زیرسازی در ساخت و سازها به کار می رود. این مفتول سیاه بیشتر در استحکام بخشی به میلگردها و اتصالات کاربرد دارد تا اسکلت ساختمان را از جهات مختلف محکم و استوار کند. به دلیل اینکه از سیم گالوانیزه نشده جهت ساخت مفتول آرماتوربندی استفاده می شود، رنگ این مفتول، سیاه به نظر می رسد.
مفتول سیاه به سیم آنیل نیز معروف است و از فولاد نرم ساخته شده که به آن خواصی از جمله انعطاف پذیری بالا را می دهد و در انواع بسته بندی، قالب بندی، تولید انواع مفتول گالوانیزه و آرماتوربندی و… به کار می رود.

این مفتول ها در انواع سایزها مصارف گوناگونی را در بر می گیرد:

مفتول های سیاه 5/1 میلی متری در صنعت ساختمان سازی و آرماتوربندی کاربرد دارد.
مفتول های سیاه 5/2 میلی متری هم در صنعت ساختمان سازی و هم در قالب بندی کاربرد دارد.
مفتول های سیاه 3 و 4 میلی متری که معمولاً در صنعت کشاورزی، تجاری و چوب کاربرد دارد.

مفتول گالوانیزه (مفتول سفید)

این نوع مفتول به رنگ سفید و در اصل نوعی سیم است که با شناور کردن فولاد فاقد اکسیژن و چربی در وان آغشته به فلز روی که در حالت مذاب است حاصل می شود. پس از این مرحله روکشی از جنس فلز روی که جزء آلیاژهای با مقاومت بالا محسوب می شود، بر سطح آن شکل می گیرد و موجب استحکام حداکثری فولاد می گردد و فلزی از روی و فولاد را تشکیل می دهد.
مفتول های گالوانیزه به جهت جلوگیری از زنگ زدگی، مقاومت در برابر آسیب، آتش و به دلیل هزینه کم و قدرت حمایتی بالا بسیار مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

مفتول مسوار

دلیل نامگذاری مسوار، کاربرد مس در این نوع مفتول است و مفتول آهن در مراحل مختلف تولید با روکش مس پوشانده می شود. میزان ضخامت این روکش مس به اندازه 9/0 الی 2/1 میکرون در نظر گرفته می شود. مفتول مسوار در صنایع مفتولی، ریلی، بسته بندی، عایق بندی، یخچال سازی، کابینت سازی، آرماتوربندی و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد.

مفتول استنلس استیل (استیل نگیر)

این نوع مفتول با فولاد ضد زنگ که ترکیبی از آلیاژهای پرکاربرد فولاد شامل عناصر آهن، کربن، کروم و نیکل است حاصل می شود. ضد زنگ و نگیر بودن از ویژگی های مهم این فولاد نسبت به فولادهای دیگر محسوب می شود. بهترین و آسان ترین روش تشخیص استیل بگیر از استیل نگیر، همراه داشتن یک آهنربا است که از وجود هرگونه خطا و اشتباه در خرید انواع استیل پیشگیری می کند .

مفتول استنلس استیل نیز در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی جهت ساخت سازه های دریایی، ساخت تجهیزات حفاری، سکوهای نفتی، دستگاه های حفاری، انواع فنرهای لول فشاری و کششی و قطعات و لوازم ماشین آلات، و انواع لوازم خانگی مانند آب چکان های آشپزخانه، قطعات و لوازم یخچال و فریزر، قطعات ظرفشویی و لباسشویی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

مفتول فنر (پرکربن)

این مفتول جزء فولادهای پرکربن به شمار می آید و تقریباً بین 6 الی 9 درصد کربن دارد و در قطرهای 2 تا 5/12 میلی متری به فروش می رسد.

مفتول پرکربن برای تولید فنرهای کششی، فشاری، تخت و… بسیار مناسب می باشد و در انواع صنایع به کار می رود.

از ویژگی های مهم این فولاد در مقایسه با فولادهای دیگر همین خاصیت ارتجاعی بودن آن است. ویژگی آلاستیسیته خوب موجود در فولاد فنر به دلیل عنصر سیلیسیم و استحکام و مقاومت زیاد در برابر خوردگی هم به دلیل عنصر کروم در این فولاد می باشد.

از مهم ترین کاربردهای مفتول فنری می توان به صنایع خودرویی، صنایع ریلی، صنایع نظامی، لوازم خانگی، ماشین آلات کشاورزی، صحافی و صنایع ساخت مبلمان و صندلی و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.