انواع سیم خاردار

همه چیز درباره سیم خاردار

انواع سیم خاردار که در بازار موجود است در واقع به نوعی سیم اطلاق می شود که به ساخت حصارهای ارزان قیمت کمک می کند. این سیم دارای نقاط فلزی تیز است که به عنوان خار شناخته می شوند. سیم خاردار عمدتاً دارای دو رشته فولادی است که با روی پوشانده شده اند. این رشته‌ها به هم می‌پیچند و در بین فضاها، خارهایی اضافه می‌شود تا بالا رفتن از این نوع حصار بسیار سخت و غیر ممکن شود.

هم چنین می توان آن ها را روی زمین گذاشت یا به عنوان یک مانع موثر بر روی دیوارها قرار داد. ما در مقاله پیش رو از سری مقالات وبلاگ صنایع مفتولی متین سعی داریم شما را به این نوع سیم ، تاریخچه و انواع مختلف آن آشنا کنیم ، پس در ادامه همراه ما بمانید .

نیاز به سیم خاردار عمدتاً در قرن نوزدهم به وجود آمد ، زمانی که ادامه استفاده از سنگ ها و ریل های چوبی برای حصار غیرعملی شد. به این دلیل که با گذشت زمان استفاده از آنها گران بود و پیوسته کمیاب می شدند. کاربرد اصلی این نوع سیم در بزرگراه‌ها، زندان‌ها، زمین‌های خصوصی و لبه‌های زمین‌های چمن است. یک عبارت رایج که برای اشاره به سیم خاردار استفاده می شود “طناب شیطان” است.

قبل از سال 1863 میلادی ، مردم طرحی از حصارها را ایجاد کردند که می توانست به عنوان نوعی سیم خاردار در نظر گرفته شود. اما اینها هرگز به عموم مردم اختصاص پیدا نکرد . تا اینکه در سال 1863 “مایکل کلی” حصاری ابداع کرد که با نقاطی تیز به سیم‌های پیچ خورده متصل بود . این زمانی بود که سیم خاردار واقعاً به وجود آمد. با این حال، به دلیل این واقعیت که مایکل کلی آن را به خوبی تبلیغ نکرد، شخص دیگری این ایده را به نام خود ادعا و ثبت کرد. از این رو، مایکل کلی واقعاً نامی نیست که مردم آن را با اختراع سیم خاردار مرتبط کنند.

پس مخترع معتبر سیم خاردار که امروز می شناسیم شخص دیگری است که در سال 1873و در یک نمایشگاه شمشیربازی، هنگامی که سه نفر ایده بهبود شمشیربازی را با اتصال سیم یا خارها به طور مستقیم به وی پیشنهاد دادند ، این ایده در او به وجود آمد و همزمان برای عموم مردم نیز تبلیغ شد. او کسی نبود جز گلیدن که پس از آن واقعه دیگر ، به عنوان “پادشاه سیم خاردار” شناخته شد .

در آن زمان استفاده از این ابزار شمشیربازی ، زندگی در ایالات متحده را تغییر داد . تقریباً همه مردم در حال حاضر از سیم خاردار به اشکال مختلفی استفاده می کنند. این امر نیاز به حصار کشی را از بین می برد و مثلاً در مناطق وسیع پرورش دام به چرای آزادانه و تردد آن ها در یک منطقه خاص کمک می کند. هم چنین کشاورزی می تواند به شیوه ای بسیار بهتر انجام شود و افراد بیشتری نیز می توانند در آن منطقه ساکن شوند.

ایده اصلی استفاده از سیم خاردار این بود که نرده‌های چوبی گران‌قیمت هستند و برای همه اماکن مناسب نیستند و با استفاده از سیم خاردار می‌توان تمامی کاربردها را به نحوی بسیار بهتر انجام داد.

انواع سیم خاردار تابیده شده

انواع سیم خاردار عمدتاً با استفاده از دستگاه سیم پیچ و فولاد با محتوای کربن کم ساخته می شود. سیم خاردار سه نوع پیچش معمولی دارد که شامل موارد زیر می باشد:

سیم خاردار تک تاب

همه چیز درباره سیم خاردار

این سیم عمدتا در نرده های امنیتی که دارای لبه های تیز هستند استفاده می شود. مواد مورد استفاده برای این نوع سیم می تواند سیم فولادی گالوانیزه، سیم فولادی ضد زنگ، سیم فولادی کم کربن و سیم آهنی با روکش پی وی سی در رنگ های مختلف باشد. این سیم در اندازه های مختلف زیادی تولید می شود ، اما فاصله تقریبی بین میله ها از نوع 1.96 اینچ و 5.9 اینچ می باشد و فاصله خارها نیز از 3 تا 6 اینچ است. این سیم حصار بیشتر در زندان ها، ساختمان های دولتی، میادین نظامی، بازداشتگاه ها، حصار کلبه ها، حصار مراکز علمی و اماکن امنیت ملی استفاده می شود.

سیم خاردار دو تاب

این نوع سیم ، دارای نقاط کوچکی است که با چرخاندن سیم به دور خود در فواصل زمانی معین ایجاد می شود. الگوهای پیچشی مختلفی برای انواع سیم خاردار وجود دارند که برای تنوع توسط سازندگان مختلف به کار می رود. در این سیم بیشتر از یک روکش گالوانیزه استفاده می شود، اما گاهی اوقات، روکش پلاستیکی نیز این کار را به خوبی انجام می دهد. نام دیگر این نوع سیم خاردار ، به سیم خاردار معکوس مشهور است.

این سیم خاردار بیشتر از فولاد گالوانیزه گرم ساخته شده است. هنگامی که صحبت از فاصله بین خارها می شود، سیم خاردار دو تاب ، کاملاً شبیه به همتای تک پیچ خود است، زیرا خارهای آن ها تقریباً 3 تا 6 اینچ از یکدیگر فاصله دارند. سیم دو تاب نیز دارای سیم پیچ های زیادی است و عمدتاً برای حفاظت از جنگل ها، دامپروری ها ، صنایع ، بزرگراه ها و زمین های کشاورزی کاربرد دارد .

نکته مهم در مورد سیم خاردار دو تاب این است که از گیاهان، حیوانات یا اموالی که در بر می گیرد در برابر انواع آسیب ها محافظت می کند. می پرسید چگونه؟ با جلوگیری از سقوط درختان بلندتر به عنوان یک امنیت عالی عمل می کند و همچنین از مرتع شما را در برابر حمله حیوانات مخرب محافظت می نماید. به این ترتیب می توان اموال شما را ایمن از هرگونه حادثه ای نگه داشت. توجه به این نکته ضروری است که خارهای این سیم بسیار تیز هستند و می توانند صدمات جدی به نصاب وارد کند. هنگام نصب حصارهای سیم خاردار باید مراقب باشید تا مطمئن شوید که دستان شما محافظت می شود و حتماً توصیه می شود که از دستکش استفاده کنید.

همه چیز درباره سیم خاردار

سیم خاردار تابیده سنتی

این نوع سیم خاردار با استفاده از دستگاه سیم خاردار که از روش چرخاندن سیم به رشته های بلند و نوک تیز که ما به عنوان سیم خاردار می شناسیم، استفاده می کند . فولاد گالوانیزه یا کم کربن هر دو را می توان برای ساخت سیم خاردار سنتی به کار برد . سیم ها می توانند دارای روکش پی وی سی، روکش روی یا حتی روکش آهن باشند. سیم های گالوانیزه عمدتا برای حصارکشی های زمین، قفس حیوانات و امنیت اماکن مسکونی و تجاری استفاده می شوند .

نکته مهمی که باید در مورد این نوع سیم بدانید این است که در هنگام نصب نیازی به کشش ندارد و در کنار آن، خارها بین سیم ها ثابت می شوند. سیم خاردار تابیده سنتی برای انواع مدل حصارها مناسب است و معمولاً با روی روکش داده می شوند .

دستگاه سیم خاردار

یک دستگاه سیم خاردار می تواند سیم های خاردار یک یا دوتابی تولید کند که روی اندود شده اند. این دستگاه دارای طراحی افقی است که عمدتاً از دو قسمت تشکیل شده است که هر دو از مرکز به هم متصل شده اند. کارکرد آن کاملاً ایمن است و به خوبی در تولید محصولات باکیفیت شناخته شده است. این دستگاه دارای موتور 3 کیلووات با توان خروجی 70 کیلوگرم در ساعت می باشد . وزن آن تقریباً 1500 کیلوگرم است و در صورت نیاز می تواند تا 4 پیچ در سیم ایجاد کند. قطر سیم تقریباً 1.8 تا 2.2 میلی متر است و سرعت چرخش شفت برای ایجاد این سیم حدود 432 چرخش در دقیقه می باشد .

حصار زنجیره ای

حصار زنجیره ای نرده ای است که از سیم گالوانیزه یا سیم روکش پی وی سی ساخته شده است و اغلب در کنار جاده ها، باغ ها، پارک ها و همچنین برای مصارف مسکونی کاربرد دارد و به عنوان حصار مشبک سیمی یا حصار سیمی زنجیره ای نیز شناخته می شود. در این نوع حصار برای بستن خودکار رول ها از دستگاه زنجیره ای استفاده می شود و در فرآیند بافندگی، سیم پیچ شده به شکل یک کلاف صاف پیچ می شود. قطر سیم تقریباً 1.2 تا 5 میلی متر است، در حالی که ارتفاع حصار معمولاً در محدوده 0.6 تا 3.5 متر است. لبه ها می توانند خم یا پیچ خورده باشند و طول رول می تواند حدود 10 تا 50 متر باشد. رول ها به گونه ای ساخته می شوند که با روکش های پلاستیکی بسته بندی و سپس به صورت ضربدری گره داده می شوند.

انواع سیم خاردار

در ادامه مقاله انواع سیم خاردار را به همراه مشخصات هرکدام به صورت جداگانه برای شما مخاطبان وبلاگ متین مسوار مورد بررسی قرار می دهیم .

1- سیم خاردار گالوانیزه

همه چیز درباره سیم خاردار

این نوع سیم با کشش بالایی ساخته می شود و برای اهداف امنیتی بسیار خوب عمل می کند. خارهای آن هم از نظر تیزی و هم از نظر ظاهری بسیار شبیه تیغ های تیز است. خارهای نازک و لبه تیغ آن ، بالا رفتن از این نوع سیم خاردار را برای هر متجاوزی بسیار دشوار می کند.

هم چنین سیم و نوار هر دو گالوانیزه هستند تا دچار خوردگی نشوند. در حال حاضر این نوع سیم در بسیاری از کشورها برای تأسیسات امنیتی، ساختمان های دولتی، بازداشتگاه ها و تأسیسات نظامی مورد استفاده قرار می گیرد . طول خارها و فاصله خارها با توجه به اندازه‌های بسیاری که در آن وجود دارد متفاوت است. سیم خاردار گالوانیزه دارای 4 میخ است که در فاصله تقریبی 70 تا 120 میلی‌متر از هم قرار دارند. سیم خاردار دوگانه گالوانیزه هم دارای 2 خط پیچ خورده با 4 میخ است که در فاصله 75 تا 100 میلی متر از یکدیگر قرار گرفته اند .

2- سیم خاردار روکش پی وی سی

این نوع سیم خاردار عمدتاً برای حصارهای امنیتی استفاده می شود. سیمی است که با ماده شیمیایی وینیل یا اتنیل پوشانده شده است. این روکش نه تنها احتمال زنگ زدگی سیم را کاهش می دهد، بلکه تأثیر زیادی بر استحکام مواد آن دارد. هم چنین سایش بین لایه ها را به دلیل پوشیده شدن با وینیل به طور قابل ملاحظه ای کم می کند . این سیم بیشتر در مهندسی اقیانوس و بیل‌ها و ماشین‌های بزرگ آبیاری کاربرد دارد . به طور معمول، این نوع سیم دارای 2 سیم پیچ خورده است که دارای 4 میخ است که در فاصله تقریبی 65 تا 120 میلی متر از یکدیگر قرار دارند. ضخامت پوشش PVC از 0.4 میلی متر تا 0.6 میلی متر متغیر است.

همه چیز درباره سیم خاردار

3- سیم خاردار فولادی با کشش بالا

سیم های خاردار فولادی ، دارای قطر سیم پیچ در حدود 1000 میلی متر است. طول خار تقریباً 13 تا 20 میلی متر است که هر خار تقریباً 60 میلی متر از همدیگر فاصله دارند و در سایزهای مختلف تولید می شوند.

4- سیم خاردار فرنگی

سیم خاردار فرنگی که در کشورهای غربی به سیم کنسرتینا Concertina Wire)) شناخته می شود ، یک سیم یک رشته ای است که برجستگی های زیادی روی سطح خود دارد. این برجستگی‌ها اجازه نمی‌دهند خارها به سمت پایین رانده شوند و بیشتر برای نرده‌های فلزی منبسط شده در اهداف امنیتی کاربرد دارند . همچنین بسیار مقرون به صرفه هستند و به راحتی نصب می شوند و استحکام کششی و انعطاف پذیری بالایی دارند. سیم خاردار با لبه های تیز، مقاومت و پایداری بالایی در برابر زنگ زدگی دارد و عمدتا برای حصار فرودگاه، حصار مزرعه، حصار زندان، حصار کارخانه، حصار سکونتگاه و حصار بزرگراه ها استفاده و معمولاً از فولاد ضد زنگ با قطر تقریباً 3 میلی متر ساخته می شوند.

همه چیز درباره سیم خاردار

5- سیم تیغ جوش داده شده

این سیم خاردار از تیغه های مستقیمی که به هم جوش داده شده اند ساخته شده است. این یک شکل بسیار کاربردی از سیم خاردار برای اهداف امنیتی وحفاظتی است ، و به دلیل ظاهر مرتب، از حالت خوبی برخوردار است . هم چنین از فولاد ضد زنگ مرغوب ساخته شده است و دارای فولاد کربن و سیم می باشد . ضخامت سیم هسته 2.5 میلی متر و ضخامت ورق تقریباً 0.5 میلی متر است. عمدتاً به عنوان حصار نگهبانی استفاده می شود و برای اهداف نظامی نیز کاربرد دارد .
با توجه به اینکه این سیم دارای لبه های فلزی تیز است، در صورتی که ملک موردنظر با این سیم خاردار محافظت شده باشد، ورود به ملک برای هر مزاحمی بسیار سخت و غیرممکن می شود . انواع سیم خاردار تیغ جوش داده شده نیز در اندازه های مختلف در بازار موجود است و خریدار سیم بسته به مشخصاتی که در نظر دارد، می تواند هر کدام را که بیشتر با نیازهایش مطابقت داشت انتخاب کند.

همه چیز درباره سیم خاردار

صنایع مفتولی متین در جهت تأمین سفارشات شما مشتریان گرامی اقدام به تولید انواع مختلف سیم خاردار کرده است تا گامی مؤثر را در رفع نیازهای این صنعت بردارد. شما مشتریان گرامی می توانید با مراجعه به سایت متین مسوار و ارتباط با کارشناسان متخصص ما سفارشات خود را در زمینه انواع سیم خاردار ثبت نموده و در اسرع وقت آن ها را تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.