آشنایی با جوشکاری مفتول مسوار

آشنایی با جوشکاری مفتول مسوار

مس و آلیاژهای مس در صنایع مختلف به طور قبل ملاحظه ای، مخصوصا در تولید لوازم الکتریکی کاربرد دارد. این فلز به عنوان یک رسانای الکتریسیته خوب در برابر زنگ‌زدگی و ساییدگی هم مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد. پرداخت مس با جوشکاری مفتولی از سولفات مس که به مفتول مسوار نامیده می شود ، به استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های خاصی بستگی دارد. ما در این مقاله از سری مقالات وبلاگ صنایع مفتولی متین ، می خواهیم جوشکاری مفتول مسوار و مراحل این نوع جوشکاری را به شما معرفی کنیم. ، پس در ادامه همراه ما بمانید .

در ابتدا باید نکات ایمنی پیش از جوشکاری را مدنظر قرار دهیم که شامل موارد زیر می باشد :

1 – هنگام کار با دستگاه جوش از لباس ایمنی و محافظ مناسب استفاده کنیم.
2- محیطی را برای جوشکاری انتخاب کنید که دارای سیستم تهویه مناسبی باشد تا دود ناشی از جوشکاری مفتول مسوار موجب اذیت و آزار شما نشود .
3- هنگام جوشکاری از دست زدن به بخش‌های لخت سیم‌های الکتریکی بپرهیزید.
4- یک کپسول آتش‌نشانی را در اطراف محیط کار بگذارید تا درصورت بروز حادثه از آن بهره بگیرید.

آشنایی با جوشکاری مفتول مسوار

مراحل فرآیند جوشکاری مفتول مسوار

فرآیند جوشکاری مفتول مسوار مراحل مختلفی را در برمی گیرد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

1- بهره گیری از نسبت گاز مناسب

تنظیم نسبت گاز و دما ، بسته به اینکه از گاز بی‌اثر تنگستن (TIG) استفاده می‌کنید یا از گاز بی‌اثر فلزی (MIG) و ضخامت مفتول مسوارتان، متغیر است . با در نظر گیری یک استاندارد کلی، مس کم‌تر از 2 میلی‌متر باید با گاز آرگون و نهایتاً تا 160 آمپر جوش داده شود. در این میان اگر مفتول مسوار ضخیم‌تر باشد، گاز و آمپر آن را حتماً با استفاده از هلیوم تنظیم و سرو سامان دهید .
در صورتیکه جوشکاری مفتول مسوار طبق روال جلو نرفت، استفاده از گاز هلیوم 100 درصدی پیشنهاد می شود . هلیوم درمقایسه با آرگون دارای قدرت بیشتری بوده و موجب رسیدن گرمای حداکثری به مفتول مسوار می‌شود.

2- حرارت دادن مفتول مسوار پیش از جوشکاری

به دلیل دارا بودن رسانایی گرمایی بالا در مس ، گرمای حداکثری و از پیش حرارت دادن آن برای ضخامت یک مفتول مسوار بیش از 2 میلی‌متر بسیار مهم می باشد . این حرارت را براساس درجه آن اندازه‌گیری کرده که بین 10 تا 400 درجه سانتی‌گراد متفاوت است . برای این نوع پیش حرارت دادن، باید مفتول مسوار را داخل یک منبع گرمازا قرار داده تا به دمای ایده آل دربیاید.
با حرارت از پیش داده شده ، فلز پس از جوشکاری آهسته‌تر خنک می گردد و جوش موردنظر بهتر ایجاد می شود و در عین حال ریسک شکستگی و خرد شدن را به طور قابل ملاحظه ای کم تر می کند .

3- آغاز جوش دهی جهت تشکیل ماده مذاب جوش

بعد از پوشیدن لباس ایمنی کار برای زدن اولین نقطه جوش آماده شوید. هنگام جوشکاری مفتول مسوار ، می بایست عمل جوش زدن را با زاویه 70 درجه کار کنید . جوش، در واقع خط مستقیم الکتریسیته بین الکترود و مفتول مسوار در حال جوشکاری است .

4- افزودن سیم‌جوش

پس از شروع به جوشکاری ، به صورت آهسته کمی سیم‌جوش به جوش‌تان بیفزایید تا فلزات با هم جوشکاری شوند . سیم‌جوش ذوب شده با دو فلز مخلوط می گردد و به جوش‌شدن فلزات مختلف می انجامد . استفاده از چه نوع سیم‌جوشی به نوع جوشکاری وابسته است ، که بیشتر از مس یا آلیاژی از مس است.

5- انجام کارها با سرعت زیاد

با ماندگاری بیشتر مذاب جوش ، مفتول مسوار زمان بیشتری صرف می کند تا اکسید گردد. که این موضوع مانع از انجام یک جوشکاری تمیز و با کیفیت خواهد شد، بنابراین روند کار را با سرعت انجام دهید تا جوشکاری هم به طور کیفی و فنی به اتمام برسد .

6- اجازه دادن به سرد شدن مفتول مسوار

در صورتیکه مفتول مسوار شما سریعاً سرد شود، یا جوش به طور کامل می‌شکند یا ترک می خورد . سرد شدن آهسته به از پیش حرارت دادن مفتول مسوار کمک می کند. اگر صبر کنید که مس پیش از جوشکاری به دمای بالایی برسد، جوشکاری به صورت گرم باقی می‌ماند. ساده ترین روش جهت سرد کردن آهسته مفتول مسوار ، پوشاندن آن با یک پتوی فایبرگلس است. روش بعدی روی هم گذاشتن کیسه‌های شنی اطراف مس برای پیشگیریِ از سرد شدن است . هم چنین به هیچ وجه روی محل جوش ، آب نریخته یا یخ قرار ندهید .

در این مقاله ، مراحل جوشکاری مفتول مسوار و نحوه انجام این کار را به شما معرفی کردیم . در صورت نیاز به انواع مفتول مسوار برای مصارف صنعتی خود به صورت عمده ، می‌توانید با مراجعه به سایت متین مسوار و ارتباط با کارشناسان متخصص ما سفارشات موردنظرتان را ثبت بفرمایید و در اسرع وقت تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.